Çorap üzerine mesh olmaz!

mest
Abdest alırken çorap üzerine mesh edilebileceğini söyleyenler mevcut. Deri çorabı ıslayınca ayakları mesh ettiklerini sanıyorlar. Bahane olarak da "kışın soğukta çorabı çıkarıp ıslamak zahmetli oluyor, o yüzden çorabı okşamak daha kolayımıza geliyor" diyorlar. Ayağı ıslak elle okşamanın nesi zahmetli? Kışın bile olsa çorabı çıkarıp ayağın üzerini okşamak zor değil.

Bu zihniyet çorap okşamakla da kalmıyor, saçmalamaya bir kere başlayınca devamı da geliyor. Mesela "şapka üzerine/başörtü üzerine de mesh olur, şapkayı okşayınca başa mesh edilir" diyorlar. Bununla da kalmayacaklar, "kolları yıkamaya da gerek yok, montu okşayınca olur" diyecekler. O zaman gusul abdesti alırken de kıyafeti ıslayalım nasıl olur? Bu mantığa göre üzerinizi çıkartmadan da gusul abdesti alabilirsiniz, bahane olarak da "kışın üşürüz, ne gerek var çıplak yıkanmaya" dersiniz. İşte ipin ucu bir kaçınca söküğün devamı da geliyor.

Vücut azalarını ıslayarak alınan abdesti çorap okşamaya çevirdiler. Bunu da kolaylık adıyla yaptılar. Din zaten kolay, Allah zor din indirmiş de onu kolaylaştırmak size mi kalmış? Hem de bahane uydurarak, uydurma hadislere sarılarak. Hadislere bakınca da deri çoraba mesh oluyor. Ama bizim kaynağımız Kuran, her konuda önce Kurana bakacağız, hatta sadece Kurana bakacağız.

Kurana göre mesh etmek, el sürmek, okşamak demektir. İlk el sürme örneğimiz, Hz Süleymanın at sevmesidir. Süleyman aleyhisselam atları severken boyunlarını ve butlarını mesh etmiş/okşamıştır.

mesh


RUDDU HA: döndürün onu. ALEYYE: bana. FE DEFİQA: artık başladı. MESHAN: okşamaya, el sürmeye. BİS SUQİ: bacaklarını. VEL A'NAQİ: ve boyunlarını.

Meali: Döndürün onu bana dedi. Sonra (atların) boyunlarını ve bacaklarını okşamaya başladı. (38/Sad 33)

Şimdi düşünelim, Hz. Süleyman atları nasıl mesh etti? Elini atın bedenine sürdü değil mi? Atın kılları arasında elini gezdirdi. Üzerine koyduğu binme aparatını yada üzerindeki kilimi okşamadı, bizzat atın derisini okşadı. Elinin sıcaklığı atın derisine temas etti, sevgi akışı oldu.

Şimdi de abdest ayetine bakalım.

maide 6


YA EYYUHALLEZİNE AMENU: ey iman edenler! İZA QUMTUM: kalkınca. İLAS SALATİ: salata, namaza. FAĞSİLU: yıkayın. VUCUHE KUM: yüzleriniz. VE EYDİYE KUM: elleriniz. İLAL MERAFİQİ: dirseğe kadar. VEMSEHU: mesh edin, okşayın, el sürün. Bİ RUUSİ KUM: başlarınız. VE ERCULE KUM: ayaklarınız. İLAL KA'BEYNİ: topuklara kadar...

Meali: Ey iman edenler! Namaza kalkınca yıkayın yüzlerinizi ve dirseğe kadar kollarınızı, mesh edin başınızı ve toğuğa kadar ayaklarınızı... (5/Maide 6)

Mesh etmek atları okşamak olunca deriyi okşamak oluyorsa abdest alırken de deriyi okşamak olur. Zira su ile abdest almanın amacı zaten deriyi ıslatmak. Allah ile iletişime geçerken neden vucut azalarımızı ıslatıyoruz? Neden her namaza kalktığımızda abdest uzuvlarımız ıslak/nemli olmak zorunda? Bunun hem rahatlatıcı hem salat bağlantısında algı açıcı özelliği var. Boşuna emredilmiyor ibadet öncesinde abdest almak. Ayetin devamında su yoksa teyemmüm (toprağa dokunmak) öneriliyor. Önce toprağa dokunup sonra yüzümüze dokunuyoruz, temas deriye oluyor. Kıyafet üzerine teyemmüm edilmiyor, aynı şekildeçorap üzerine de mesh edilmiyor. Ayetin son cümlesi de ibretlik "Allah size zorluk dilemez" diyor. Yani abdest zaten kolaylaştırılmış.

5/Maide 6: Ey iman edenler! Namaza kalktığınız zaman yıkayın; yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi, mesh edin başlarınızı ve topuklara kadar ayaklarınızı. Eğer cünüp olduysanız derhal temizlenin. Eğer hasta olduysanız veya yolculuk yapıyorsanız veya sizden birisi tuvaletten geldiyse veya kadınlara dokunduysanız ve su bulamadıysanız o zaman temiz olan toprakla teyemmüm edin. Böylece ondan ellerinize ve yüzlerinize mesh edin. Allah size bir zorluk kılmak istemez. Ve lakin sizi temizlemeyi ve üzerinizdeki nimetini tamamlamayı diler. Umulur ki şükredersiniz.

Çorap üzerine mesh etmenin bir sınırı yok, "şapka üzerine yada başörtüsü üzerine de mesh edilebilr, mont üzerinden kollar da mesh edilebilir" diyerek temassız abdest uydurabilirsiniz. Temassız kredi kartı oluyor da temassız abdest neden olmasın değil mi? Uydurmak bedava nasıl olsa, bana göre böyle olabilir deyip babanın dini gibi davranabilirsin. Halbuki dinde sana göre bana göre olmaz, hatta peygambere göre bile olmaz, sadece Allaha göre olur. Allah ne demiş ise odur.

Allah ne demiş diye abdest ayetine baktığımızda başa ve ayaklara mesh edin dediğini görüyoruz. Mesh nasıl edilir diye bağlantılı ayet aradığımızda ise deriye dokunarak yapıldığını görüyoruz. "Allahtan başkasına kulluk etmeyin diye Kuranı fasıl fasıl açıkladı" (Hud 1-2) ayetini anlamak böyle olur, bağlantılı ayetlerle Kuranı anlarsın. Aksi halde başkalarının yorumunu Allahın dini sanarsın.

0 yorum:

Yorum Gönder

My Instagram